Årtiondet då bilismen exploderade

1950-talet andades framtidstro och samhället började designas efter bilismen. Men bilden som ofta målas upp av det symbolladdade decenniet kommer till stor del från USA – i Sverige rullade ganska få glamourösa jänkebilar.

ANNONS
|

LÄS MER:En positiv överraskning – men packa lätt

Coca-Cola, ”hot dogs”, vräkiga amerikanska bilar och rock’n’roll är exempel på sådant som brukar få symbolisera 1950-talet. Det vilar ett nostalgiskt skimmer över årtiondet.

– Det präglades av framtidstro och tillväxt. Samtidigt är det lätt att tro att det mesta handlade om prickiga kjolar och stora bilar med fenor. Men det är bara en bild av 1950-talet. Ju längre bort vi kommer från den tiden, desto lättare blir det att förenkla den, säger Carl Legelius, chefredaktör för motortidningen Klassiker.

Mycket av det som i dag speglar decenniet kom från USA. Där fanns ju allt som var nytt och fräckt. Från stjärnor som Marilyn Monroe och Elvis Presley till blåjeans och jukeboxar för de nya 45-varvsskivorna. Det kom filmer och musik som vände sig direkt till tonåringar, en ny stor konsumentgrupp.

ANNONS

Men tro inte att det var vanligt med flådiga jänkebilar i Sverige.

– Gamla bilder från 1950-talet visar hur det verkligen såg ut på gatorna. Folk klädde sig i hattar, båtmössor och överrockar och körde hästkärror, mopeder, motorcyklar och små europeiska bilar. Av de 1,1 miljoner personbilar som såldes i Sverige under decenniet var bara 51 000 amerikanska, säger Carl Legelius och fortsätter:

– De vanligaste modellerna var Folkabubblan och Volvo PV 444. Även Saab 93 blev populär samt brittiska Morris och tyska Opel. Bilarna slets hårt och hade kort livslängd. De kördes på dåliga vägar, var av sämre kvalitet än de är i dag och rostade sönder.1

Ett motorfordon innebar frihet och efterfrågan var enorm. Det var dock långt ifrån alla som hade råd att köpa en bil. Många fick nöja sig med en moped, andra körde motorcykel som ett bruksfordon i ur och skur. Men bilens roll skulle förändras.

– Välståndet ökade och allteftersom 1950-talet fortskred gick den från att vara en lyxartikel till ett praktiskt fordon för den stora massan. Under årtiondet fyrdubblades antalet personbilar på vägarna.

Med lite mer än 250 000 registrerade bilar 1950 till över en miljon 1959 togs de första stegen mot ett utpräglat bilsamhälle. Vägnätet började byggas ut, bilsemestern blev populär och utanför tätorterna rådde fortfarande fri fart.

Under det sena 1950-talet föddes också raggaren. Bilismens guldålder utmynnade i överdådiga amerikanska ekipage, även om dessa inte alls syntes så mycket på de svenska vägarna som vi ofta föreställer oss. Det finns betydligt fler gamla amerikanare i dag.

På 1950-talet blev bilen en stark symbol för framtiden – därför är det kanske inte så konstigt att många motorfrälsta blir extra nostalgiska över just det här årtiondet.

MOTORVÄRLDENS 1950-TAL

+ Bilsamhället

Efter andra världskriget låg Europa i spillror och banden till USA stärktes genom Marshallplanen. Det var från USA som idén till bilsamhället kom. Vägarna skulle anpassas efter bilarna, och inte tvärtom.

+ Bilen

Snacka om ökning! 1950 fanns det 252 000 registrerade personbilar i Sverige, jämfört med nästan 1,1 miljoner år 1959. Bilen gick från att vara en lyxartikel till transportmedel för gemene man. Samtidigt ökade trafikolyckorna.

+ Mopeden

De tidiga mopederna kom i början av 1950-talet och var en del av en politisk strategi som bland annat skulle bryta landsbygdens isolering. De gjorde succé och antalet moppar på vägarna ökade från 150 000 stycken 1953 till 600 000 bara fem år senare.

+ Motorcykeln

Visst fanns det entusiaster, men för många var mc:n på den här tiden en ”fattigmansbil”, ett bruksfordon. 1954 fanns nästan 314 000 hojar i trafik, ett rekord som höll ställningarna fram till för bara några år sedan.

Källor: Tekniska museet, SCB, Transportstyrelsen och Populär historia.

LÄS MER:VW Taigo snarare trygg än sportig

LÄS MER:Kia Sportage är mycket bil för pengarna

ANNONS