Doft av ny bil – snart ett minne blott?

Nybilsdoften fascinerar parfymindustrin och är viktig för många bilköpare. Men i takt med att materialen i våra fordon blir mer hållbara och att färre kunder kryssar i läderklädsel förändras också lukterna.

ANNONS
|

LÄS MER:Mer bensin än el i Volvos nya laddhybrid

Enligt biltillverkaren Nissans materialingenjör Peter Eastland är doft en av de viktigaste faktorerna för vår upplevelse av bilen:

– Det är ett av våra fem sinnen, därför kommer den alltid att spela en avgörande roll i det mesta vi gör. När du ska välja bil börjar du med att betrakta utseendet och färgen, sedan hoppar du in bakom ratten och då känner du doften, säger han och fortsätter:

– Nybilsdoften är summan av alla dofter som bilens material avger. Om våra kunder kan koncentrera sig på bilkörningen utan att undra vad det är som luktar har jag gjort ett bra jobb.

ANNONS

Trenden går mot en mer neutral nybilsdoft. Det kommer sig av att kunderna efterfrågar fler hållbara material – som inte ger upphov till den klassiska läderdoften som historiskt dominerat i nya bilar. Enligt Peter Eastland är en av de största utmaningarna att hitta hållbara material som inte ger ifrån sig för mycket doft. Lukten beror på hur det har behandlats i själva återvinningsprocessen.

LÄS MER:Indian – en återuppstånden 120-åring

Att dagens bilar luktar mer neutralt än vad bilarna gjorde förr beror också på att det runt millennieskiftet pratades en del om att nybilsdoften var giftig, vilket också är en av anledningarna till att biltillverkarna i dag inte vill bli förknippade med en alltför stark artificiell lukt.

– Men dagens nybilslukt är inte giftig. Förutom att vi lukttestar bilarna måste alla biltillverkare följa ett av EU uppsatt kemikalieregelverk som kallas Reach (Registration Evaluation Authorisation and restriction of Chemicals) för att få sälja bilar i Europa, berättar Peter Eastland.

Christian Hughes är grundare av parfymeriet Cow som finns i Göteborg och Stockholm.

– Jag förväntar mig att en ny bil ska ha nybilsdoft, annars blir jag besviken. Min ett år gamla Audi luktar fantastiskt, säger han.

Han är van vid att sätt ord på och känna igen olika doftnoter men tycker att nybilslukten är ganska abstrakt. Han beskriver den som en blandning av nya textilier, impregnering, läder och gummi samt en svag not av lim.

På Nissan utvärderas dofterna från de olika materialen i bilarna noga.

– Mest luktar instrumentpanelen, som innehåller en massa olika plastmaterial, textilier och målade ytor. Vi lägger aldrig till någon doft eftersom människors preferenser är så personliga. Vanilj kanske någon till exempel associerar till något positivt medan det hos en annan person kan väcka motsatta känslor, säger Peter Eastland.

LÄS MER:En sportig kombi för den som vill glänsa

Christian Hughes håller med om att det skulle kännas helt fel att parfymera bilen, om det inte rör sig om att maskera odören av till exempel blöt hund. Enligt honom finns det också människor som kan tänka sig att lukta som en bil.

– Vi har faktiskt gjort minst två parfymer som doftar bil och bilinredning, med noter av läder, olja och gummi.

TVÅ PARFYMER SOM FLÖRTAR MED BILVÄRLDEN

+ Mécanique de Désir av Pierre Guillaume: Parfymören Pierre Guillaumes barndomsminnen från faderns garage förvandlades till en doft. De metalliska noterna kommer från doftakacia i kombination av aldehyder, och essentiell olja av mandarin ska ge en air av krom.

+ Odeur 53 av Comme des Garçons: I den här parfymen ska man bland annat kunna ana doften av kallt stål mot tungan, inredningen i en ny bil, bränt gummi och cellulosa.

Källa: Cow Parfymeri

ANNONS