En 110-årig ikon gasar vidare

Klassiker! Ikon! Det finns många sätt att beskriva Chevrolet. Det amerikanska bilmärket är ett av världens mest kända och har byggt många älskade modeller. I år fyller det 110 år.

ANNONS
|

Sportåket Corvette, muskelbilen Camaro och familjevagnen Impala är några av Chevrolets klassiska modeller. Samtliga byggdes under bilismens gyllene era, runt mitten av förra seklet.

– Chevrolet gjorde smidiga bilar som är lätta att meka med. Men de ska helst komma från 1950-talet. Efter 1965 blev de ointressanta och var inte längre snygga, tycker Örjan Smedjeborg, ordförande för Classic Chevy Club of Sweden.

Klubben har hela 45 år på nacken och är hårt nischad. Där är det nämligen bara Chevor från åren 1955 till och med 1957 som gäller. Men så är också ekipagen från den tiden stilfulla.

– 1955 kom Chevrolet med en ny kaross, som blev en otrolig succé. Detta var även deras första år med V8, en small block-motor på 265 kubiktum som skulle bli legendarisk, säger Örjan.

ANNONS

Men vid det laget hade märket funnits länge. Det grundades 1911 av William C Durant och Louis Chevrolet. Durant var mannen bakom General Motors, men hade fått sparken, och såg en framtid i mekanikern och racerföraren Chevrolet.

Året därpå kunde duon presentera sin första bil, Classic Six. Men snart började partnerskapet knaka i fogarna. Det slutade med att Durant tog över företaget och använde det för att återta kontrollen över General Motors, som Chevrolet nu blev en del av.

Samtidigt växte bilmärket. 1927 byggde man drygt en miljon bilar, knuffade ned Ford från tronen och blev USA:s bäst säljande fordonstillverkare. Positionerna stärktes under 1930-talet och under decenniet därpå kunde man erbjuda ett brett utbud av modeller.

Efter Bel Air, som kom att bli en lyxig premiumvagn, presenterades Corvette 1953. Denna smäckra sportbil hade glasfiberkaross och blev snart riktigt rapp via V-8:an. Det verkade som om Chevrolet inte kunde göra någonting fel.

Men då kom Corvair, en kompaktbil som lanserades inför 1960 men hade tekniska brister. Den var inblandad i många vältolyckor och blev ett slagträ i debatten om trafiksäkerhet.

Låt oss i stället gå tillbaka till de ikoniska åren 1955 till 1957.

– Jag har alltid gillat gamla jänkebilar. Men att det blev just Chevrolet var en slump. När ungarna höll på att bli vuxna ville frugan och jag satsa på ett gemensamt intresse. Vi hittade en Cheva till salu och köpte den, berättar Örjan Smedjeborg.

I dag har paret en Two-Ten Townsman och en Stepside pickup. Bägge från 1956.

NEDSLAG I CHEVROLET-HISTORIEN

+ 1941 Chevrolet slår rekord med 1,6 miljoner sålda bilar.

+ 1953 Corvette börjar säljas och är den äldsta amerikanska sportbil som byggs än i dag.

+ 1957 Chevrolet blir först ut i USA med bränsleinsprutning.

+ 1967 Muskelbilen Camaro är en konkurrent till Fords storsäljare Mustang.

+ 1976 Chevette är en tvådörrars småbil som blir mycket framgångsrik.

+ 1983 Chevrolet börjar samarbeta med Toyota och bygger gemensamma modeller.

+ 2005 General Motors-byggda bilar från Daewoo i Korea börjar säljas i Europa.

+ 2016 Elbilen Bolt EV blir en succé som får stor uppmärksamhet.

Källor: ”Boken om bilen”, ”The Illustrated Encyclopedia of the World’s Automobiles”, Världens främsta klassiska bilar” och ”The Illustrated Directory of Greatest American Cars”.

ANNONS