En vässad Rolls-Royce för yngre miljonärer

Stämmer skrönan att det går att balansera ett mynt på motorblocket när motorn är igång? Vi reste till England för att provköra nya Ghost Black Badge.

ANNONS
|

Regnet smattrar mot taket i en flyghangar inte långt ifrån det berömda universitetet i Oxford. Den räfflade plåtväggen är upplyst av en NFT (Non-fungible token). Digitala konstverk är det senaste i kryptovärlden efter bitcoins. Det här är varken en kriminell uppgörelse eller ett hemligt konvent för appmiljardärer, utan en vanlig testkörning av en Rolls-Royce.

Nya Ghost ser ut som en mindre version av flaggskeppet Phantom. Den första generationen varade i elva år. Att modellerna lever kvar så länge är inget ovanligt för lyxtillverkaren eftersom bilarna inte är trendkänsliga. Men sedan BMW kom in som ägare 1998 har det kommit en del nytt från fabriken i Goodwood.

ANNONS

Tidigare var baksätet, med ankdunsfyllda nackkuddar och centimetertjocka ullmattor på golven, den mest givna platsen att utvärdera eftersom det är där de flesta kunderna har suttit. Men när köparnas medelålder började närma sig och passera Rotaryklubbarnas bestämde sig ledningen för att det var dags att vända till sig de yngre – som hellre kör än blir körda av chaufför.

Mer körorienterade modeller som Ghost, Wraith, Dawn och suven Cullinan såg dagens ljus. Man tröttnade även på att bilarna pimpades till oigenkännlighet av företaget Mansoury och tog saken i egna händer genom att lansera utrustningsnivån Black Badge. Det är Rollsar som är omgjorda i den egna fabriken, med ett lite lätt V12-muller, lite mindre fluffig fjädring och svartkromade metalldetaljer samt en mörk madame i kylargrillen.

Kvällens testbil delar jag med en slovensk journalist vars skjorta är lika intensivt lila som bilen. Milos och jag accelererar fram och tillbaka på det upplysta flygfältet i tron att bilen ska lyfta mot himlen. Även om Ghost påminner om en privatjet med sin komfort och kraft så kan den faktiskt inte flyga. På de småkurviga vägarna visar sig den ödmjuka luftfjädringen ha blivit mer bestämd på grund av trimningen och den vanligen så tysta resan ackompanjeras alltså av ett väldämpat muller.

Det är som att drottning Elisabeth skulle färga håret svart och sätta på sig Dr. Martenskängor. Svärtan har gjort succé – köparnas genomsnittsålder har sjunkit till strax över 40.

Körupplevelsen, med den smala men väl tilltagna diametern på rattkringlan som går att framföra med ett lätt pincettgrepp, tillsammans med den outtröttliga motorn och de välstoppade fåtöljerna, har samma inverkan på känselhjärnans limbiska system som en förälskelse.

Ghost har inte blivit sämre. Däremot kommer de unga appmiljadärerna undra varför nittiotalet finns kvar i infotainmentsystemet och vad BMW:s runda vred och förvaringsfack gör i en Rolls-Royce som kostar flera miljoner.

Är man ute efter högsta möjliga komfort skulle jag låta bli Black Badge och skräddarsy en vanlig Ghost, det finns trots allt 44 000 olika lackkulörer att välja på. Genom att köpa en Ghost bidrar man med 359 gram koldioxid per kilometer och lika mycket skatt som 100 eldrivna Kia Niro drar in årligen. Momsen på 937 500 kronor räcker till att anställa flera barnmorskor.

Och som svar på frågan - ja motorn klarar allt jämnt av att balansera ett mynt på högkant!

ROLLS-ROYCE GHOST BLACK BADGE

Grundpris: Cirka 3,9 miljoner.

Förbrukning: 1,58 liter/mil (WLTP).

Motor: V12 på 6,75 liter.

Koldioxidutsläpp: 359 gram per kilometer.

Kväveoxidutsläpp: ingen uppgift.

Max effekt: 591 hk.

Max vridmoment: 900 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk 8-stegad, fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning.

Skatt: 34 868 kronor (de tre första åren).

Tjänstevikt: 2 590 kilo.

Längd/bredd/höjd: 5,54/2,14/1,57 meter.

Bagageutrymme: 500 liter.

0–100 km/tim: 4,7 sekunder.

Toppfart: 250 km/tim.

Dragvikt: Du kan inte få dragkrok monterad från Rolls-Royce.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++++ (5/5)

Motorn går så jämnt och är en outsinlig kraftkälla. Det finns ingen varvmätare utan i stället återges hur mycket kraft som används i procent, jag har aldrig sett nålen gå över 50 procent. Växlingarna märks lite mer i Black Badge. Det finns givetvis ingen sportknapp utan man får aktivera ”low”, alltså lågväxeln, för att få lite snabba växlingar och mera varv.

Ekonomi + (1/5)

Få köpare håller sig till grundpriset. Många bilar är skräddarsydda med detaljer i guld, siden och kaschmir. Just nu finns ingen auktoriserad verkstad i Sverige.

Miljö + (1/5)

Alla modeller har samma V12-motor från BMW, som drar sitt strå till koldioxidutsläppen. Om ett par år kommer Spectre, märkets första elbil.

Köregenskaper +++++ (5/5)

Ett stort men lättkört ekipage. Härlig styrning. Makalös luftfjädring (anpassar sig efter vägen som läses av med kamera och GPS-data). Väluppfostrade krängningshämmare som håller bilen upprätt i alla lägen, inuti bilen är det tyst som i kyrkan.

Säkerhet +++++ (5/5)

Har inte krocktestats av Euro NCAP men man sitter säkrare i 2,5 ton Rolls än i en liten Fiat om olyckan skulle vara framme.

Helhet +++ (3/5)

En upplevelse som går att liknas vid ett besök på operan, SPA-anläggningen eller den bästa Michelinkrogen. Bortsett från det höga priset och utsläppet så blir det inte bättre än så här.

ANNONS