På upptäcktsfärd i bekväm vilde

Följ med på en resa med V6-muller blandat med knäpptyst eldrift. Ford Explorer är en vräkig amerikansk bil som tar sju passagerare och vars charm och komfort är svår att värja sig mot.

ANNONS

Explorer har inte mycket till ekoutstrålning. Men till skillnad från vad man kan tro när man ser de fyra avgasrören i aktern så säljs den enbart som laddhybrid i Sverige. Beroende på tempo och temperatur kommer vi tre–fyra mil på el.

Är man tveksam till att kliva över helt till eldrift finns det inte en uppsjö sjusitsiga laddhybrider att välja mellan. Storfamiljer är förpassade till Volvo XC90, Kia Sorrento, Hyundai Santa Fe eller veckans testbil: Ford Explorer. Gemensamt är att de har en bensinmotor och en elmotor – och på papperet ska de alla klara att köra enbart på el. Men det skiljer sig trots allt, Explorer visar sig kunna köra längre på el än Hyundai Santa Fe.

ANNONS

Vår testbil ser lite ut som Range Rover Sports amerikanska kusin. V6-motorn under huven är en riktig pärla som bjuder på kraft, muller och rejäl respons. Men den saknar förfining, det märks ibland när man försöker tråckla sig in i en trång parkeringsficka och bilen kastar sig framåt eller bakåt. Det händer inte varje gång, men ibland.

Styrkänslan är även den grov och rejäl, de finmotoriska rörelserna är inte bilmodellens starka sida. Däremot tar den sig över höga trottoarkanter och refuger utan att blinka, och fyrhjulsdriften gör att den kan hantera alla underlag.

Invändigt känns bilen amerikanskt överdimensionerad. Känslan är att man sitter flera meter över all annan trafik och förvaringsfacken är anpassade för hamburgerkedjornas plusmenyer och de största ta med-muggarna. Läderklädseln är både fin och tålig och man sitter riktigt bra, här finns till och med stolsmassage.

Växlar man över till eldrift visar bilen en mjukare och tystare sida. Behöver man inte köra mer än fyra mil för att få ihop vardagens pussel kan man i princip klara sig på ren eldrift. På en långresa, utan möjlighet att ladda, landar bensinförbrukningen på 0,78 liter per mil.

Att möblera om från fem säten till sju fungerar riktigt bra i jämförelse med konkurrenterna. För att komma in på den tredje raden går det skjuta fram den andra sätesraden elektroniskt - detsamma gäller om man vill fälla upp stolsryggarna till sätena längst bak. Riktigt lika lätt går det inte i en Volvo XC90, som trots sin förfining kräver muskelkraft för motsvarande förvandling. Sittkomforten på tredje raden är bra även om sitthöjden är något bättre i Volvon.

Priset närmar sig miljonen, vilket förmodligen är orsaken till varför varken BMW Q7, Mercedes GLS eller Audi Q7 finns i laddhybridsutförande. Det blir helt enkelt för dyrt. Tittar man i andra änden av prisskalan finns nya Dacia Jogger, som också erbjuder åkplats för sju men till en femtedel av priset. Då får man dock försaka mer än bara möjligheten att köra på el.

FORD EXPLORER PHEV

Grundpris: 913 000 kronor.

Officiell förbrukning: 0,29 liter/mil.

Förbrukning under test: 0,78 liter/mil

Koldioxidutsläpp: 71 g/km.

Kväveoxidutsläpp: 6,7 mg/km.

Räckvidd på el: 40 km.

Motor: V6 på 3,0-liter, bensin + elmotor

Förbränningsmotor: 350 hk/350 Nm.

Elmotor: 75 kW/102 hk.

Systemeffekt: 336 kW/457 hästkrafter och 840 Nm.

Kraftöverföring: 10-stegad växellåda, fyrhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 13,6 kWh.

AC-laddning 0–100 procent: Cirka 3,5 timmar.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 572 kilo.

Längd/bredd/höjd: 5,49/2,10/1,77 meter.

Bagageutrymme: 240 liter vid 7-sits och 635 liter vid 5-sits.

0–100 km/tim: 6,0 sekunder.

Toppfart: 230 km/tim.

Dragvikt: 2 500 kilo.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Kraftfull motor med direkt respons. V6 bjuder mer på urkraft än sofistikerad förfining. Bilen kör väldigt mycket på el och det finns ett tydligt motstånd i gaspedalen mellan bensin- och eldrift, som gör att man inte råkar kicka i gång förbränningsmotorn.

Ekonomi +++ (3/5)

5-årig nybilsgaranti. Säljs enbart som laddhybrid i Sverige - därav det höga grundpriset. Konkurrenterna från Kia och Hyundai är betydligt billigare men kör inte alls lika mycket på el.

Miljö +++ (3/5)

Knappast en bil med miljöbilsaura, men tack vare hybriddriften kan man ändå köra 3-4 mil på el vid behov och på så vis få ner förbrukningen. Vår testförbrukning var 0,78 liter per mil under långresor när bilen inte gick att ladda.

Köregenskaper ++++ (4/5)

En fyrhjulsdriven allätare som tar sig fram oavsett underlag - responsen går att anpassa för olika underlag, som exempelvis snö och grus. Samtidigt är bilen som allra smidigast att köra på ren el.

Säkerhet +++++ (5/5)

Högsta betyg i Euro NCAP.

Helhet ++++ (4/5)

En enorm bil med plats för sju personer vars charm är svår att värja sig mot. Här finns lyxiga funktioner, såsom sköna säten med stolsmassage och bekväm elektronisk fällning av den sista stolsraden. Drivlina, styrning och chassi är kraftfulla och rejäla, dock inte lika förfinade som i Volvo XC90 T8 - men prislappen är jämförbar.

ANNONS