Turbo – en kraftfull historia

Nu för tiden har nästan alla personbilar turbo. Amerikanska Chevrolet, BMW och Porsche var alla tidiga med tekniken. Men Saab var först med den i en vanlig bruksbil.

ANNONS

Den schweiziske ingenjören Alfred Büchi uppfann turbon och 1905 fick han patent på den. Men det var först i början av 1920-talet som tekniken började användas, och då först i skepp och tåg med dieselmotorer. Därefter utrustade schweiziska lastbilstillverkaren Saurer AG sina lastbilar med turbo.

– Tekniken har haft en enorm betydelse för våra bilar. Målet var att få ut fler hästkrafter per droppe drivmedel, säger motorjournalisten och tv- och radioprofilen Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

Förenklat kan man säga att turbon trycker tillbaka avgaser till motorn, vilket ökar förbränningen – ungefär som när man blåser på en brasa för att den ska ta sig.

ANNONS

I Sverige var både Volvo och Scania-Vabis tidiga med att använda turbo i sina tunga dieseldrivna fordon och de drev utvecklingen under 1950-talet. Snart hakade fler tillverkare på för att tillgodogöra sig fördelarna även i personbilar.

– Framför allt Saab hade otroligt duktiga tekniker. De ledde helt klart utvecklingen i början. I dag har ju vilken skitbil som helst turbo, säger Bosse Andersson.

En som är väl bekant med just Saabs turbohistoria är Peter Bäckström, intendent på Saab Car Museum i Trollhättan.

– Saabs mål var att utveckla tekniken för vanliga bilar. Turboeffekten skulle märkas på motorns låg- och mellanvarv – redan vid 3 000 varv per minut uppnådde man maximalt vridmoment, säger Peter Bäckström.

I början av 1970-talet fick ingenjörerna Bengt Gadefelt (1924–2001) och Per ”Mr Turbo” Gillbrand (1934–2016) uppdraget att utveckla ett nytt drivaggregat som skulle ersätta den tidigare Triumph-motorn som suttit i Saab 99.

– Detta med förutsättningen att tvålitersmotorn i framtiden skulle kunna överladdas, det vill säga utrustas med turbo, säger Peter Bäckström.

Målet var styrka och minskad bensinförbrukning – inte maximal effekt. Så kom Saab 99 Turbo som 1978 års modell. Den väckte uppseende och satte tillverkaren på bilkartan på allvar.

– Tvålitersfyran med turbo kändes som en sexcylindrig motor. Man skulle slippa växla ned vid omkörning men ändå kunna göra en snabb och trygg manöver, säger Peter Bäckström.

Men det var General Motors lyxiga Chevrolet Corvair och Oldsmobile Jetfire som var allra först med turbo bland personbilar. De två modellerna premiärvisades redan i januari 1962, berättar Arne Nilsson, ordförande i Corvair Club Sweden.

– GM avslöjade redan i mars 1961 att Corvairs toppmodell skulle få ett turboaggregat som extrautrustning. Corvair hade en rak sexa och Oldsmobile en V8:a, säger Arne Nilsson.

Eftersom turbon är förknippad med förbränningsmotorer ser framtiden för tekniken osäker ut. Förutom på ett område, tror Bosse Andersson:

– Elmotorerna kommer förstås att ta över i våra bruksbilar. Men förbränningsmotorerna och turbon kommer att leva vidare i till exempel krigsfordon. På slagfältet har du inte tid att ladda batteriet.

SÅ FUNGERAR TURBOTEKNIKEN

+ Turbo används för att öka effekten och minska bränsleförbrukningen i en förbränningsmotor.

+ När avgaserna lämnar motorn fortsätter de att expandera och sätter då snurr på ett turbinhjul i turboaggregatet. Turbinhjulet sitter på en axel. I andra änden på den finns en fläkt som trycker in luft i motorn. Mer luft ger bättre förbränning.

+ Insugningsluften blir varm när den komprimeras, vilket ger ett mindre antal syreatomer per kubikcentimeter och därmed minskad effekt. För att sänka temperaturen sitter en laddluftkylare (intercooler) mellan turbon och motorns insug. En variabel ventil (wastegate) reglerar insugningsluftens tryck.

Källa: Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

ANNONS