Hela familjen är engagerade i katterna

Familjen Udéhn driver sedan ett och ett halvt år tillbaka Blåbärsås Kattpensionat i Floda tillsammans, praktiskt beläget på deras egen gård. Mycket kattgos och närvaro på sociala medier har visat sig vara ett lyckat koncept. Än så länge har katthotellet aldrig stått tomt.

ANNONS
|

Den långhåriga gråa katten Simson kurrar i soffan. På väggarna inne i den röda stugan är det hyllor på väggarna, till för äventyrliga katter som vill klättra högt upp. I ett hörn står en korg med kattleksaker.

Simson är en av gästerna på kattpensionatet. Han älskar uppmärksamheten han får av hela familjen som sitter samlade i soffan inne på katthotellet. I bakgrunden hörs ett jamande från någon annan katt som kanske också är sugen på att få komma ut och bli klappad.

Det är viktigt för familjen att varje katt får mycket tid och uppmärksamhet varje dag.

ANNONS

Barnen My, Maja och Idun Udéhn står för en stor del av kelandet. Nu under sommaren får barnen ta lite extra ansvar för att alla katter ska få uppmärksamhet och gos. Då jobbar de på katthotellet ett pass var under lediga dagar.

– Ibland tar vi kvällen också, då matar vi dem, tömmer kattlådor och sådant, säger Maja Udéhn, tretton år.

Familjen har inte bara katthotellet att ta hand om, på gården finns grisar, hästar, kaniner, en hund och familjens egna katter.

– Man vill ju att alla djur ska få tillräckligt med tid, så då får man hjälpas åt, säger Julia Udéhn.

Just under juli månad har de extra mycket att göra, alla nio rum på Blåbärsås kattpensionat är fullbokade sedan långt tillbaka. Trots den korta period som de drivit hotellet har de lyckats bygga upp en stor andel stamgäster.

– Man känner att man inte riktigt kan ge plats till alla som vill under högsäsongen. Man får säga nej till flera stamgäster fast man hade velat kunna ta emot alla, säger Julia Udéhn.

Det är precis som när man lämnar sitt barn till förskolan. Man blir glad av att se hur de har det, säger Julia Udéhn.

Stort fokus på sociala medier

Något som Blåbärsås kattpensionat valt att satsa lite extra på är sociala medier. När en katt checkar in får den ett eget välkomstinlägg på Instagram. Sen uppdaterar de löpande med bilder och filmer från vistelsen. När katten åker hem får katten ett eget inlägg som summerar hur de har haft det hos dem. Att få följa sitt djur när man är på semester är ett uppskattat inslag av kattägarna.

– Det är precis som när man lämnar sitt barn till förskolan. Man blir glad av att se hur de har det, säger Julia Udéhn.

Utöver Instagram blir det också mycket kontakt med ägarna via mejl, sms och telefon.

När de är här tredje gången går de nästan in till sitt rum själva.

Stammisgäster

Familjen märker skillnad på om en katt har besökt dem flera gånger eller om det är första besöket.

– Man märker tydligt nu när vi har återkommande gäster att de känner igen sig och är lugna. När de är här tredje gången går de nästan in till sitt rum själva och lägger sig på favoritstället, säger Mikael Udéhn.

Vissa gäster har till och med sagt att det är lättare att få in katterna i transportburen när den inte längre enbart innebär ett besök hos veterinären.

Trots att efterfrågan är stor vill inte familjen bygga ut, nio rum är lagom för att alla katter ska få mycket uppmärksamhet. Däremot har de lite finurliga idéer för hur man kan utveckla verksamheten i framtiden.

– En kamera i varje katts rum med en unik kod så man kan gå in och titta på sin egen katt, sen skulle man kunna köpa till så man kan ge en godis till sin katt via appen, säger Mikael Udéhn och skrattar.

LÄS MER:Här är de nystartade företagen i Vårgårda

LÄS MER:Hela listan: Här är de nya företagen i Alingsås

LÄS MER:Broson Steel satsar i Vårgårda

ANNONS