Alingsås kommuns styrka är inte bygglov. Alldeles för ofta blir folk upprörda hur det går till. Känns som tjänstemännen borde gå kurs i service och bemötande!
Alingsås kommuns styrka är inte bygglov. Alldeles för ofta blir folk upprörda hur det går till. Känns som tjänstemännen borde gå kurs i service och bemötande! Bild: Filip Landqvist

Hanteringen av bygglov gör alingsåsarna irriterade!

Det är nästan imponerande att bygglovshandläggning och beslut i Alingsås, så ofta skapar stor irritation.

ANNONS
|

Samhällsbyggnadsnämnden och deras förvaltnings görande har uppmärksammats många gånger under senare år. Några exempel: Lövekulleärendet, skylten vid hamburgerkedjan Brödernas, planavgifterna i Gräfsnäs och bygglovschefen, som inte hade några som helst meriter för jobbet.

Trodde att det infunnit sig ett lugn när ledamöterna i nämnden byttes ut, men ack vad jag bedrog mig. Efter att barn- och ungdomsnämnden fått bakläxa av Förvaltningsrätten för det indragna tillståndet för förskolan Solkatten i Sollebrunn dröjde det bara dagar så uppdagades garagehistorien i Edsås.

Här beviljades bygglov för ett nytt garage, men kommunen samkörde inte ärendet med att ge rivningslov för den gamla byggnaden. Det behandlades som två separata ärenden.

ANNONS

Resultatet blev att det dröjde nio månader innan rivningslovet beviljades. Pär Ekström, kontrollansvarig för garagebygget, har ingen förståelse. Han säger, ”Normala kommuner gör inte så. Normala kommuner inser att om man ska riva ett hus och ställa ett annat hus precis på samma ställe, så måste man lämna bygg- och rivningslov i en enhet”.

Det är svårt att inte hålla med honom, men Marie Berghult, myndighetschef på bygg och miljö i Alingsås, håller inte med. ”Jag ser ingenting konstigt alls i vårt generella sätt att arbeta”, säger hon. Tycker det låter ologiskt och hänger inte med i resonemanget. Det är säkert så att det i juridisk mening är okej hanterat, men det kan inte finnas något alternativ i världen till att man först måste riva det gamla och sedan bygga det nya!

Fler har reagerat. På Facebook skriver en person att de sökt bygglov för 9 månader sedan och har haft fyra olika handläggare. De har haft mycket strul. Kommunen bad att de skulle inkomma med förklaringar till förändringarna. De fick två veckor på sig. Det har nu gått två månader sedan de skickade in förklaringen, men de har ännu inte fått någon bekräftelse att kommunen mottagit brevet.

De har inte hört någonting. Ett besked, oavsett om det är positivt eller negativt, har man rätt att förvänta sig. Nonchalant och allt annat än serviceinriktat agerande. Kommunens tjänstemän ska ju hjälpa alingsåsarna, inte motarbeta dem. Det är ju också så att det är skattebetalarna som betalar lönerna. Tänk på det! Kanske dags för en internkurs i service och bemötande.

Regnar det ovanligt mycket i Sollebrunn? För exakt ett år sedan var det skyfall över orten och man kunde ta kanoten i stället för bilen. I tisdags var det dags igen, regnet vräkte ned och räddningstjänsten hade fullt upp med vattenfyllda källare.

LÄS MER:Förskola återfår tillstånd efter dom i förvaltningsrätten

LÄS MER:(S) Vill ha bemannad reception på samhällsbyggnadskontoret

LÄS MER:Samhällsbyggnadsnämnden är vuxenvarianten av Hela havet stormar

ANNONS