Ingemar Kihlström (KD).
Ingemar Kihlström (KD). Bild: Philip Mauritzson

Replik: Anderssons svar säger mycket om MP:s landsbygdspolitik

Att det är landsbygdsbefolkningen som blir de stora vinnarna på sänkt drivmedelsskatt verkar ha gått Amanda Andersson (MP) helt förbi, skriver Ingemar Kihlström (KD) i en replik.

ANNONS
|

Svar till ”Vet inte om jag ska skratta eller gråta”, 21/5

Miljöpartiets gruppledare i Alingsås, Amanda Andersson, menar i en replik till mig att sänkt skatt på drivmedel inte är lösningen på hushållens tuffa ekonomiska läge. Att det skulle vara hela svaret tror jag inte att någon heller påstår. Men regeringen driver en stram finanspolitik för att knäcka inflationen, där de satsningar som gjorts i exempelvis vårbudgeten riktats mot de som har det tuffast: bland annat höjd föräldra- och sjukpenning, införande av ett fritidskort för barn och unga samt förstärkt och förlängt bostadstillägget för ekonomiskt utsatta barnfamiljer.

Att Andersson avfärdar skattesänkningen på drivmedel med att det är att kasta pengarna i sjön säger väldigt mycket om Miljöpartiets landsbygdspolitik. Att det är landsbygdsbefolkningen som blir de stora vinnarna på sänkt drivmedelsskatt verkar ha gått henne helt förbi.

ANNONS

Att MP anser att våra ekonomiska prioriteringar inte är försvarbara bör ses som ett sundhetstecken om att vi gör precis rätt.

Vidare är det med förvåning jag konstaterar att Amanda Andersson helt oreflekterat sväljer påståenden om reduktionsplikt från drivmedelsföretag, som näppeligen drivs av ideellt patos i sin prissättning. Det är självklart att det skapas möjligheter för att priset vid pump kan sjunka om vi sänker kravet på inblandning.

Att MP anser att våra ekonomiska prioriteringar inte är försvarbara bör ses som ett sundhetstecken om att vi gör precis rätt. Det är trots allt Anderssons parti som i regeringsställning straffbeskattade svenskar som bor utanför storstäderna utan nära anslutning till kollektivtrafik och i sin symbolpolitiska klimativer alltid valde piskan före moroten – bland annat genom höga skatter på drivmedel och EU:s högsta reduktionsplikt.

Vi kristdemokrater gick i stället till val på att göra det lite lättare för människor att få ihop sitt vardagspussel. Bland annat genom att göra det billigare för alla dem som inte kan ta bussen till arbetet, till sina gamla föräldrar eller till barnens fritidsaktiviteter. Och med vår politik kommer alltså en tank i en Volvo V70 uppskattningsvis bli 500 kronor billigare 2026, än om de rödgröna fått fortsätta bestämma. Det är politik som gör skillnad för människor och det genomförs naturligtvis också tillsammans med andra förslag som gör att Sverige uppnår sina klimatmål.

Ingemar Kihlström (KD), Herrljunga

Riksdagsledamot

LÄS MER:Vi gör det billigare att tanka – för att hela Sverige ska fungera

LÄS MER:Vet inte om jag ska skratta eller gråta

ANNONS