En "brunbjörn" med fokus på säkerheten

Ursus arctos middendorffi. Hade de raderna fått plats på bakluckan på Skodas stora suv? Det är nämligen det rätta namnet på björnen, som den tjeckiske biltillverkaren har lånat namnet Kodiaq ifrån. Nu kommer den i en uppdaterad version. Bilen alltså, inte björnen.

ANNONS
|

LÄS MER:Tacksamt att vårda gammal Amazon

Att den här underarten av brunbjörn i folkmun kallas för kodiak har sin förklaring i att den hör hemma på Kodiak Island utanför Alaska. Hur sedan namnet hamnade på de tjeckiska beslutsfattarnas bord hos Skoda i Mlada Boleslav kan man väl bara gissa: Fyrfota, stor och stark och tar sig fram överallt?

Och eftersom bokstaven q har blivit något av en gimmick i Skodas modellprogram blev stavningen lite modifierad: Kodiaq.

På utsidan är det främst den nya nosen som skiljer sig åt från fjolårsmodellen. Den har fått en likadan sexkantig grill och lite smalare ”ögon” som nu rymmer så kallade Matrix-strålkastare. Systemet känner vi igen från Audi. Det ser automatiskt till att du vid mörkerkörning inte bländar vare sig mötande trafikanter eller bilister som du kommer ifatt. Finessen är att det inte bländar av mer än vad som behövs – det lyserfortfarande upp den högra halvan av vägen och vägrenen.

ANNONS

Den ”nalle” vi har hämtat ut hos generalagenten i Södertälje har en matchvikt på drygt 1,9 ton och samsas med 200 dieselmatade hästar. Det kommer även en bensinversion och med tanke på den nuvarande prisutvecklingen på diesel lär väl bensinaren bli mer och mer eftertraktad. Den är dessutom runt 20 000 kronor billigare.

Dieseln går att köra på biobränslet HVO 100, men även där är det skattehöjningar på gång. Sverige har fram till 1 januari 2023 fått EU-dispens för att inte ta ut koldioxidskatt på E85 (till bensinbilar) och HVO 100.

LÄS MER:Mer hetta när VW kläs i spansk kostym

Att sätena optimerats ergonomiskt i årets upplaga av Kodiaq är kanske inte det första jag lägger märke till vid premiärturen, däremot att de har fått ventilation och massagefunktion. Det känns lyxigt.

Säkerhetssystemen är välutvecklade. Assistanssystemet inkluderar nu en vässad version av ”crew protect assist”. Den har ytterligare radarsensorer som reagerar på fordon som kan utgöra en kollisionsrisk. Och vad jag vet är Skoda fortfarande ensamt om de skyddande gummilister som fälls ut automatiskt när man öppnar en dörr, med syftet att minska risken för lackskador där det är trångt.

Den billigaste versionen av nya Kodiaq är för närvarande den med 150-hästars dieselmotor. Den kostar 385 600 kronor. Den bensindrivna TSI-modellen med 190 hästar är prissatt till 399 300 kronor men har då en högre standardutrustning. Den som vill ha en sjusitsig version får betala 6 900 kronor extra. Drag- och värmepaketet för 19 900 kronor är, i alla fall så här års, värt varenda krona.

LÄS MER:Laddhybriden – alltid klimatsmart?

Kodiaq har varit populär och eftertraktad sedan debuten, men tappade en del under förra året, om man ska tro registreringsstatistiken. Fast orderböckerna visar att köparna är betydligt fler än vad registreringarna vittnar om. Precis som så många andra företag har Skoda haft leveransproblem under det gångna året på grund av pandemin.

Dessutom har de haft lite kannibalism inom företaget – Skodas elbil Enyaq lär ha ”stulit” många köpare från Kodiaq. Släkten är som vanligt värst.

LÄS MER:Skön Polestar snålar med det elementära

SKODA KODIAQ 2,0 TDI STYLE 4X4

Grundpris: 421 200 kronor.

Förbrukning: 0,64 liter/mil (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 166 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 80 mg/km (WLTP).

Motor: 2,0-liters diesel, 4 cylindrar, turbo.

Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkoppling, fyrhjulsdriven.

Skatt: 13 341 kronor.

Max effekt: 200 hk vid 3 500–4 200 varv/minut.

Max vridmoment: 400 Nm vid 1 750–3 000 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 917 kilo.

Släpvagnsvikt: 2 500 kilo.

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,70/1,88/1,68.

Bagageutrymme: 765–2 005 liter.

Acceleration 0–100 km/t: 7,7 sekunder.

Toppfart: 218 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ (4 av 5)

Välbeprövad 2,0-liters dieselmotor som återfinns i flera koncernsyskon. Nu har den fått några extra hästkrafter, totalt 200 av råstark ardennertyp. Trivs perfekt med den sjustegade dubbelkopplingsväxellådan.

Ekonomi +++ (3 av 5)

För den som tror på "bättre" tider för dieseldrivna bilar är TDI-versionen av Kodiaq ett bra alternativ framför bensinvarianten. Nästa år blir det förmodligen höjd skatt även på det miljövänligare HVO 100-bränslet.

Miljö +++ (3 av 5)

HVO 100-diesel, som ger 90 procent mindre koldioxid än vanlig diesel, finns i dag på över 200 tankställen i Sverige, men även med vanlig diesel i tanken släpper TDI-motorn ut mindre koldioxid än den bensindrivna TSI-motorn. Men någon miljöbil är det förstås inte.

Köregenskaper ++++ (4 av 5)

Kanske inte så underhållande, men med tanke på storlek och tyngd är köregenskaperna stabila och pålitliga.

Säkerhet +++++ (5 av 5)

Fem stjärnor av fem möjliga vid Euro NCAP:s krocktest. Och nästan all säkerhetsutrustning är standard. Matrix-strålkastarna ger betydligt bättre sikt i vintermörkret.

Helhet ++++ (4 av 5)

Väl beprövad drivlina med råstark motor, bra totalekonomi och förmodat bra andrahandsvärde. Men högre skatter kan försämra det sistnämnda. Den som är orolig över det väljer den bensindrivna TSI-versionen.

ANNONS