Mer hetta när VW kläs i spansk kostym

Volkswagens elektrifierade MEB-plattform har nu klätts i spansk kostym och fått lite mera glöd i maskinrummet. Dessutom har bilen fått ett helt nytt namn – Cupra Born. Med både motor och drivning där bak svängde det rejält i säsongens första halka.

ANNONS
|

LÄS MER:Laddhybriden – alltid klimatsmart?

Vad ska en nyfödd bilmodell heta om inte Born? Cupra Born är det spanska bilmärkets första helt elektriska utmanare, fast den är baserad på samma teknik som vi känner igen från tyska VW ID.3. Cupra är ju en avknoppning från Seat som i sin tur ägs av Volkswagen.

Cupra Born ser betydligt uppkäftigare ut än sin docksöta VW-kusin även om det mesta i övrigt är likadant som hos ID.3, sånär som på ett par centimeter mer på längden och 15 millimeter på höjden. Man har sänkt chassiet för att betona sportigheten.

Motorn sitter mellan de drivande bakhjulen och ger vid normal körning 204 hästkrafter. Men om man nu ska vara den eldiga kusinen från spanska Martorell (nåja, just Born-modellen byggs i tyska Zwickau) så krävs det lite mera. Trampar du på gasen ger en så kallad e-Boost-funktion 27 extra hästkrafter – men i bara 30 sekunder. Fast det räcker ju för att vid behov kicka igång flamencotakterna.

ANNONS

LÄS MER:En vässad Rolls-Royce för yngre miljonärer

För säkerhets skull har Born försetts med större bromsskivor än vad ID.3 har, ifall rytmerna skulle bli alltför eldiga. Lagom till returresan till den svenska generalagenten i Södertälje breder den första säsongshalkan ut sig på asfalten och påminner om att både motor och drivhjul sitter där bak. Trots moderna antisladd- och antispinnsystem så får jag en liten déjà vu-känsla. Visst var det väl en släng av den gamla svansmotorförsedda VW-bubblan jag fick där borta i kurvan? Den hade också motor och drivning bak, knepigt på halt underlag.

Batteriet i testbilen har en kapacitet på 58 kilowattimmar och ska räcka till drygt 40 mils körning. Det finns ett mindre batterialternativ på 45 kilowattimmar och även ett större på 77 kilowattimmar. Det sistnämnda ska klara av att ta bilen 54 mil innan det är dags att ladda på nytt.

Sex timmar och en kvart tar det att fylla testbilens batteri hemma vid garaget, där jag har 11 kilowatts växelström. Vid en snabbladdare med 120 kilowatts likström tar det 35 minuter. Lagom för en fikarast.

LÄS MER:Skön Polestar snålar med det elementära

Köregenskaperna är något vassare än i ID.3 och det är väl meningen när det står Cupra både fram och bak, men kanske hade jag förväntat mig lite till. Måhända är det vinterdäcken som förvillar lite?

Sittkomforten är bra och i Cupra Born fungerar sittdynan även som startkontakt. När du sätter dig går motor och instrumentering igång, och när du kliver ur bilen slocknar allt. En teknik man ”lånat” från Tesla.

Interiören känns över lag mer påkostad än i kusinen från Volkswagen, som för övrigt tillverkas i samma fabrik i Zwickau. Och om nu någon med minnen från den tid då Tyskland var delat tycker sig känna igen det där ortsnamnet, så var det i just den gamla fabriken den östtyska folkbilen Trabant producerades innan DDR föll. Fast i dag är det en hypermodern VW-fabrik.

LÄS MER:Volvos nya kaxigare elbil väcker habegär

Såg att en kollega kallade den stora skärmen på instrumentpanelen för en ”pedagogisk mardröm”. Fast jag stör mig lite mer på att touchknapparna i ratten är för lätta att just toucha – av misstag.

Visst är vi lite gnälliga, vi biljournalister?

CUPRA BORN

Grundpris: 452 900 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbonus).

Förbrukning: 1,63 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 406 km (WLTP).

CO2: 0 g/km (WLTP).

NOx: 0 mg/km (WLTP).

Motor: Synkron elmotor bak.

Kraftöverföring: 1-växlad, bakhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon 58 kWh.

Laddtid 100 procent: (11 kW) cirka 6 timmar, 15 minuter.

Laddtid 80 procent: (120 kW) cirka 35 minuter.

Skatt: 360 kronor/år.

Max systemeffekt: 204 hästkrafter.

Max vridmoment: 310 Nm.

Tjänstevikt: 1 897 kilo.

Släpvagnsvikt: 1 240 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,32/1,81/1,54 meter.

Bagageutrymme: 385–1 267 liter.

Acceleration 0–100 km/t: 7,3 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ (4 av 5)

Elmotor på 204 hästkrafter mellan de drivande bakhjulen. En växel. Bra acceleration med hjälp av e-Boost, men högsta hastighet begränsad till 160 kilometer i timmen. Fast det är ju inte många ställen i Europa där du får köra ens så fort.

Ekonomi +++ (3 av 5)

70 000 kronor i miljöbonus är en måttlig tröst när bilen kostar nästan en halv miljon. Låg skatt men Cupra är nog inte lika stark på andrahandsmarknaden som kusiner från VW. Kan man ladda till låg kostnad hemma blir den i alla fall billig i drift.

Miljö +++++ (5 av 5)

Nollutsläpp. Hur miljövänligt elen har producerats beror förstås på var man laddar. Svenska VW erbjuder abonnemang med grön el. Bilen har bra räckvidd om man kör smart och den är snäll mot miljön om man laddar smart.

Köregenskaper ++++ (4 av 5)

Stramare chassisättning än hos VW ID.3 ger ett lite sportigt men dock förutsägbart uppträdande. Jättehjulen ger en lite stötig gång på dåliga vägar.

Säkerhet ++++ (4 av 5)

Fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och hög säkerhetsutrustning redan i standardutförande.

Helhet ++++ (4 av 5)

Dyr, som alla elbilar, men ger ändå lite mer valuta för pengarna än flera av konkurrenterna i den här elektrifierade storleksklassen. Men står sig sannolikt inte lika bra i värde som VW-kusinen.

ANNONS