Rymlig familjebil med sportbilsprestanda

Tesla har skruvat upp effekten ännu mer i familjebilen Model Y. Performance-versionen bjuder på vansinnig acceleration och sänkt sportfjädring som inte viker en tum - men det roliga har en baksida.

ANNONS
|

Den här bilen är byggd i Berlin. Teslas första europeiska fabrik öppnade i somras och ska på sikt producera en halv miljon bilar och 50 gigawattimmar batterier årligen, vilket gör den till Europas största.

Bilen är byggd med så kallad megacasting-teknik. Det minskar antalet karossdelar - i stället för att formgjuta och pressa en massa små delar som ska svetsas samman utgörs Model Y av endast två stora plåtar. Det ökar säkerheten och vridstyvheten men skruvar också upp produktionstakten. Megacasting är något som även Volvo ska implementera i sin fabrik i Torslanda.

Finns i tre versioner

Model Y finns i tre versioner, en instegsmodell, en modell med längre räckvidd och Performance-versionen. Det som skiljer den senare från Long Range-versionen är prestandan: noll till hundra går på 3,7 sekunder i stället för 5 och toppfarten har ökat från 217 till 250 kilometer i timmen. Man får även ett sänkt sportchasssi (1,5 centimeter), en kolfibervinge på bakluckan, kraftigare bromsar, bredare däck och röda bromsok. Och snygga men ack så opraktiska 21-tumshjul - där fälgen bygger utanför däcket. Fälgskrap har aldrig varit uppstått lättare! 40 000 kronor kostar uppgraderingen.

ANNONS

Att en så pass stor och rymlig bil som Model Y sticker iväg så snabbt är lika chockerande för oss i kupén som för omgivande trafik. Styrningen har ganska mycket motstånd och är snabb i hög fart, men i låg fart och vid u-svängar är vändradien sådär. Det går att stå på som om det vore en sportbil men stolarna saknar sidostöd - i stället får man hålla hårt i ratten när det svänger.

Interiören är lika minimalistisk som i övriga versioner - de kala men snygga ytorna i ekfanérsliknande material och svart läder gör att ljud i kupén fortplantar sig lättare än i bilar som har mer ljudabsorberande textilier. Det har dock blivit bättre jämfört med tidigare versioner - om det är för att man har ljudisolerat mer eller om det efterlängtade insynsskyddet till bagageutrymmet som dämpar får vi låta vara osagt. Model Y är däremot alltjämt hårt fjädrad och stötig på ojämn väg - men även här märks en liten förbättring på den Europabyggda bilen. Tack och lov dunsar det inte heller från chassit som det gjorde på de första bilarna. En luftfjädring eller adaptivt chassi skulle verkligen göra Model Y fulländad - men det tycks tyvärr inte ligga på Elon Musks prioriteringslista.

Ingen som klår Tesla

När det kommer till innovationstakten och laddinfrastrukturen är det ingen som klår Tesla på fingrarna. Men om man jämför körupplevelsen med konkurrenten Kia EV6 GT, även det en familjebil som jagats upp till nästan 600 hästkrafter, märker man skillnaderna. Bakom ratten är Kia mer nyanserad, med ett mer komplext och välutvecklat chassi, bättre fjädring och styrning. I den bemärkelsen framstår Model Y som ett mycket yngre rödvin med ”bäriga” toner som inte har haft samma tid på sig att mogna - om ni förstår hur jag menar. I den bästa av världar hade det funnits en bil med Teslas mjukvara och Kias underrede.

TESLA MODEL Y PERFORMANCE

Grundpris: 818 170 kronor (inte berättigad till miljöbonus).

Skatt: 360 kronor/år.Förbrukning: 1,73 kilowatttimmar/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 514 kilometer (WLTP).

Motor: Två elmotorer, en fram på 215 hästkrafter och en bak på 320 hästkrafter.

Max systemeffekt: 534 hästkrafter.

Max vridmoment: ingen uppgift.

Kraftöverföring: reduktionsväxel, fyrhjulsdriven.

Acceleration 0–100 kilometer/timmen: 3,7 sekunder.

Toppfart: 250 km/tim.

Batteri: Litiumjon 75 kilowattimmar.

Laddtid 0-100 procent: (11 kW) cirka 8 timmar, 15 minuter.

Laddtid 10–80 procent: (250 kW) cirka 27 minuter.

Tjänstevikt: 2 072 kilo.

Lastvikt: 562 kilo.

Släpvagnsvikt: 1 600 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,75/1,92/1,62 meter.

Bagageutrymme: 854–2 100 liter + 117 liter i frunken.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++++ (5 av 5)

Accelerationen är chockerande snabb, så det gäller att vara mjuk på foten i vardagen. Bra enpedalsfunktion, som bromsar bestämt till stillastående om man tar foten från gaspedalen.

Ekonomi +++ (3 av 5)

Klarar inte gränsen för att få miljöbonus. Låg skatt, och toppversionen lär ha ett bra andrahandsvärde. Att snabbladda på Teslas stationer kostar i nuläget 5,10 kronor perkilowattimme. Företagsleasing kostar 5 883 kronor exklusive moms i månaden, privatleasing från 11 428 kronor/månad. Dragkrok är standard. Nybilsgarantin är fyra år.

Miljö ++++ (4 av 5)

Nollutsläpp. Hur miljövänligt elen har producerats beror förstås på var man laddar.

Köregenskaper ++++ (4 av 5)

Explosiv, snabbstyrd och kul, däremot är vändcirkeln sådär i låg fart. Chassit är vridstyvt, men även ganska stötigt, även om det dunsar mindre från chassit än i Model Y från i fjol. Stötigheten kan bli lite tröttsam vid vardagskörning och på dåligt underlag.

Säkerhet +++++ (5 av 5)

Fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och hög säkerhetsutrustning i standardutförande. Bakåtsikten är begränsad på grund av den lilla bakrutan.

Helhet ++++ (4 av 5)

Enorma utrymmen även om soffan i baksätet kunde ha varit djupare. Galen prestanda. Minimalistisk miljö med snygga material - inga fysiska knappar över huvud taget. Snabbladdande, bra laddnätverk.

LÄS MER:Eldrift i kombiformat för prismedvetna

LÄS MER:Bosse Johannesson i Alingsås renoverar en Volvo-lastbil från 1929

LÄS MER:Billigaste sjusitsiga familjebilen du kan köpa just nu

ANNONS