Eldrift i kombiformat för prismedvetna

Efter alla stora och lyxiga elbilar kommer MG med ett efterlängtat alternativ i kombiklassen. MG5 är en enkel och kompakt elbil riktad mot den prismedvetna kunden – leasingpriserna börjar på 2 950 kronor i månaden.

ANNONS
|

LÄS MER:Saab 96 Sport från 1962 säljs på auktion för över 350 000 kronor – förbryllar experten

Bilvärlden befinner sig i en "suv-era” som aldrig tycks ta slut. Den första eldrivna modellen från MG var en suv, den andra likaså. Den tredje är något så ovanligt som en kombimodell.

Till storleken är den aningen mindre än Volvo V60, Volkswagen Golf och Skoda Octavia. Eldriften gör den dock unik på marknaden - om man inte tar med den tre gånger så dyra Porsche Taycan Sport Turismo i beräkningen.

Söker du förnuft och lågt pris framför emotionella köregenskaper kan det vara värt att åka till bilhallen för en provkörning. Leveranstiderna är generellt långa nu - lägger du en beställning i dag levereras bilen vid årsskiftet.

ANNONS

Det finns inte så många tillval att göra. I Luxurypaketet för 429 900 kronor ingår bland annat 17-tums fälgar, 360-kamera, pekskärm och automatisk AC. Kvalitetskänslan är godkänd, i den meningen att saker känns solida och väl ihopskruvade. Men det är en spartansk bil utan utsvävningar.

LÄS MER:Suzuki – 70-åring på två hjul

Förarsätet är skönt men det är svårt att få till en bra position och benvinkel. Baksätet är lite upphöjt, vilket gör att långa personer riskerar att slå huvudet i taket. Det kan också bli lite trångt om fötterna för vuxna. Bagageutrymmet, som är viktigt för familjer, rymmer endast 479 liter. Små bagage verkar vara ett drag från MG, och något som även suven Marvel R lider av.

Desto mer intressant är privatleasingpriset. Treårig privatleasing börjar på 2 950 kronor per månad, då ingår en körsträcka på 1 200 mil per år. Som en jämförelse kostar det runt 5 000 kronor att privatleasa någon av de mer populära familjeelsuvarna från Kia, Hyundai eller Volkswagen.

Kör man mycket går det att lägga till ytterligare 500 mil för 150 kronor extra i månaden. Kör man mestadels långt bör man tänka till en gång extra. För MG har, likt flera andra kinesiska elbilsmärken, aningen kortare räckvidd och långsammare snabbladdning än de dyrare familjesuvarna.

LÄS MER:Billigaste sjusitsiga familjebilen du kan köpa just nu

Räckvidden är 38 mil, enligt det officiella sättet att ange elbilars räckvidd på, men vi kommer 23–31 mil beroende på om vi kör på motorväg eller landsväg. Vintertid kan man räkna med att räckvidden sjunker med upp till 50 procent på grund av kylan, som ju slår hårt mot alla elbilar. MG5 är något sämre rustad för kylan än andra elbilar eftersom den saknar luftvärmepump och möjlighet att förvärma batteriet - två saker som minskar förbrukningen och snabbar på laddningen när det är kallt.

Räckvidden är dock inte det enda som räknas hos en elbil. Snabbladdningen klarar maximalt att ta emot 87 kilowatt, vilket innebär att laddning från 10 till 80 procent tar runt 40 minuter – inte heller det blixtsnabbt. MG5 är inte den bästa familjebilen för långresor, då den är lite väl kompakt för att få plats med barnvagnar, tågbanor och annat som hör familjelivet till. I gengäld är den är billig, tyst och trevlig att köra.

MG MG5

Grundpris: 429 990 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Privatleasing (36 mån): 1 000 mil: 2 950 kronor/månad.

Förbrukning: 1,94 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 38 mil (WLTP).

Motor: En elmotor.

Max effekt: 115 kW/156 hk.

Max vridmoment: 280 Nm.

Kraftöverföring: Reduktionsväxel, framhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 61,1 kWh.

AC-laddning 0–100 procent (11 kW): drygt 6 timmar.

Snabbladdning 10–80 procent (Max 87 kW): 34 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 640 kilo.

Maxlast: 380 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,60/1,81/1,54 meter.

Bagageutrymme: 479–1 367 liter.

0–100 km/tim: 8,3 sekunder.

Toppfart: 185 km/timme.

Dragvikt: 500 kilo.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++ (2/5)

Smidig och mjuk drivlina. Det går att variera bromsåtervinningen i tre steg, men skillnaden är liten, det är inte tal om ett riktigt enpedalsläge eftersom bilen inte bromsar ner helt till stillastående.

Ekonomi ++++ (4/5)

Generös nybilsgaranti på sju år. Låg skatt och låga driftkostnader. Servicekostnaden för 6 000 mil är 5 800 kronor, försäkring kostar cirka 4 000 kronor per år. Priset är inte lågt, däremot är privatleasingpriset bra. Lär inte ha lika bra andrahandsvärde som andra lite mer exklusiva elbilar.

Miljö ++++ (4/5)

Inga lokala CO2-utsläpp. Eftersom denna bil har ett medelstort batteri blir det inte högsta miljöbetyg.

Köregenskaper ++ (2/5)

Ganska mjukt chassi vilket ger bra komfort men å andra sidan rör sig bilen något i sidled, ett småvickande som kan bli lite tröttsamt i längden. Lätt styrning.

Säkerhet ++++ (4/5)

Har inte testats av Euro NCAP än. Har generös säkerhetsutrustning i standardutförande och bra förarstödsystem – såsom adaptiv farthållare, filhållare, kollisionsvarning och skyltavläsning. Andra modeller har fått 4 och 5 i NCAP.

Helhet +++ (3/5)

MG5 bjuder på förnuft framför känsla. Det är en prisvärd kombi för familjen som reser lätt och inte alltför långt. Genomgående enkla materialval och karossen är inte välisolerad - vilket märks när det regnar ute. Då konkurrerar regnets smatter med ljudet från radion.

LÄS MER:Turbo – en kraftfull historia

LÄS MER:Laddhybrid i jakt på Opels nya identitet

ANNONS