Skön laddhybrid – men kort färd på el

BMW 330e bjuder på en stor portion körglädje men kylan biter hårt mot laddhybriden. Hur långt kommer man egentligen på el under vintern? Vi passar på att testa räckvidden.

ANNONS
|

LÄS MER:Hundra år i bilisternas tjänst

3-serien har förvaltat BMW:s körglädje i snart 50 år. Och den nuvarande generationen som lanserades 2019 ska ju inte vara tråkigare än sina föregångare. Det är den inte heller. Instyrningsförmågan och dynamiken överträffar konkurrenterna i mellanklassen, men bilvärlden ser annorlunda ut i dag. 1977 hade bilen drivits av en välljudande BMW-sexa. Denna frostbitna morgon på 2020-talet susar vi i stället över Liljeholmsbron i Stockholm på el.

På Hornsgatans ena puckel dyker det upp ett meddelande om att vi har kört in i en miljözon. BMW har utrustat sina laddhybrider med “geofencing”-teknik (virtuella staket) som gör att bilen går över på el automatiskt. Den klassiska sexcylindriga motorn finns förvisso kvar i motorutbudet men har blivit mer av en nischprodukt för “petrolheads”, som kanske kan översättas till bensinälskare. Dessa låter sig inte avskräckas av vare sig höga fordonsskatter eller bensinpriser.

ANNONS

LÄS MER:Laddhybriden – alltid klimatsmart?

I 330e finns en mindre fyrcylindrig bensinmotor på 184 hästkrafter samt en elmotor som hämtar sin kraft från ett litiumjonbatteri. Och 252 hästkrafter kan bli 292 med hjälp av en boostfunktion som varar i tio sekunder. 330e har kraft, men de flesta undrar nog om man verkligen kommer de 5,5 mil på el som anges?

Att det råder en förvirring kring laddbara fordons räckvidd är inte så konstigt, eftersom det kan skilja en del mellan de officiella siffrorna och verkligheten. Förklaringen beror delvis på att testförfarandet (WLTP), som ligger till grund för räckvidden, sker i 23 grader. När utomhustemperaturen sjunker, då sjunker även räckvidden eftersom batterier inte gillar kyla. Så hur lätt man än är på gaspedalen om vintern blir siffrorna svåra att uppnå.

LÄS MER:Frivilliga mc-proffs rycker ut

Under vår pendlingsvecka när temperaturen håller sig under noll grader kommer vi i genomsnitt 3,3 mil på ett fulladdat batteri. Det är en svår ekvation att få ihop dagislämning, tennisträning och ett spontanbesök i matbutiken på den sträckan. Men körglädjen är det inget fel på – förhållandet mellan förare, asfalt och bil är tajt. Däremot har flera konkurrenter hunnit med att uppdatera sina laddhybrider sedan 330e hade premiär.

Två laddhybrider som kommer göra livet tufft för 330e framöver är Volvo V60 T6 AWD och nya Mercedes C-klass. Volvomodellen har nyligen uppdaterats med ett större batteri och starkare elmotor - där räckvidden är 8,8 mil. Även om köregenskaperna inte är fullt lika sportiga så är komforten och effekten på 350 hästar bättre. Lägg till den ombonade förarmiljön och en lägre prislapp på 504 900 kronor.

LÄS MER:Mer hetta när VW kläs i spansk kostym

När vi ändå rör oss i denna prisnivå så är steget inte långt till den riktiga komfortkungen: nya Mercedes C-klass. Den har än så länge bara lanseras i sedankaross men räckvidden är på imponerande 11,1 mil och den har snabbladdning. Prislappen börjar på 547 700 kronor innan bonus - och vill man ha kombi och fyrhjulsdrift får man räkna med några tusen till.

Givetvis kommer även konkurrenterna att tappa räckvidd under vintern, men där finns mer marginal att ta ifrån.

LÄS MER:En charmig mjukis på el

BMW 330E

Grundpris: 544 800 kronor (minus 19 931 kronor i miljöbonus).

Officiell förbrukning: 0,16 liter/mil (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 36 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 8,4 mg/km.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter + elmotor på 44,5 kilowatt.

Systemeffekt: 292 hästkrafter (bensin 184 hk + el 113 hk)

Max vridmoment: 420 Nm.

Kraftöverföring: fyrhjulsdriven, åttastegad automatlåda.

Batteri: Litiumjon, 12 kWh.

Räckvidd på el: 5,5 mil vid blandad körning enligt WLTP.

0-100 procent i vanligt uttag: 5 timmar och 40 minuter - snabbare med laddbox.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 068 kilo.

Dragvikt: 1 500 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,70/1,82/1,44 meter.

Bagageutrymme: 410-1 420 liter.

0–100 km/tim: 5,9 sekunder.

Toppfart: 220 km/tim. På el: 140 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Pigg motor, maximalt vridmoment vid 1 350 varv. Sportläget har en boostfunktion som ger 40 hästar extra under 10 sekunder. Det finns även andra motoralternativ i repertoaren. BMW har övergått från dubbelkopplingslåda till automatlåda.

Ekonomi +++ (3/5)

Skatten för en bensindriven 330i är drygt 8 600 kronor per år, därtill kommer höga bränslekostnader. Skatt för laddhybriden är 360 kronor per år och klarar man den dagliga pendlingen på el kan det bli låga driftkostnader. Nybilsgaranti två år. Privatleasing kostar månadsvis från 5 300 kronor för en årlig körsträcka på 1 000 mil.

Miljö +++ (3/5)

Dubbla drivlinor, med förbränningsmotor och elmotor, är inte den mest effektiva lösningen men ger å andra sidan möjligheten att köra vardagens sträckor avgasfritt.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Körglädjen är 3-seriens styrka. Härlig framvagn, bra grepp och styrning. Bra kommunikation mellan förare, asfalt och bil. Här saknas inte kraft. Men även om fjädringen är sportigt avstämd fungerar den i vardagen.

Säkerhet +++++ (5/5)

Krocktestad hos Euro NCAP och fick där högsta betyg.

Helhet ++++ (4/5)

Allsidig bil som uppmuntrar till att köra sportigt. Går även att köra snålt på el men räckvidden är kort jämfört med konkurrenterna. Med sportigheten får man offra en del komfort, däremot är ljudnivån bra och sätena sköna. Bagaget är något mindre i laddhybridutförandet.

ANNONS