Per Anger, chefredaktör och ansvarig utgivare för Alingsås Tidning.
Per Anger, chefredaktör och ansvarig utgivare för Alingsås Tidning. Bild: Filip Landqvist

Per Anger: Allt fler läser AT – men både teknik och utdelning måste fungera

Den senaste tiden har det stått klart och tydligt att AT är välläst, och när tidningen inte kommer som den ska vi på redaktionen höra det direkt, skriver chefredaktör Per Anger.

ANNONS
|

Utdelningen av Alingsås Tidning har inte fungerat som den ska den sista tiden. Jag är den första att beklaga att ett antal av våra prenumeranter inte fått tidningen som ni skulle. Bakgrunden till problemen har bland annat varit att vår distributör lagt om distrikten, men förra veckans kraftiga snöoväder ställde till det ytterligare.

Som chefredaktör för Alingsås Tidning har jag den senaste tiden fått en hel del samtal och mejl från prenumeranter som undrat varför de inte fått sin tidning. Vissa har varit upprörda, och jag förstår det! Tidningen ska delas ut tisdagar, torsdagar och lördagar till våra prenumeranter. Punkt slut.

ANNONS

Jag för en tät dialog med vår distributör för att komma tillrätta med problemen så att utdelningen ska fungera igen så snart som möjligt. För det är tydligt att AT är en uppskattad tidning, om det vittnar inte bara den senaste tidens många samtal och mejl jag fått.

Glädjande läsning

Häromdagen kom de nya siffrorna från den årliga medieundersökningen Orvesto Konsument. Undersökningen mäter svenskarnas mediekonsumtion och brukar vara välläst av folk i mediebranschen eftersom man kan få se dels hur varje tidnings upplaga utvecklas, dels tidningarnas räckvidd, alltså hur många som varje nummer når ut till.

För AT:s räkning är de färska siffrorna, som gäller fjolåret, en glädjande läsning. Enligt Orvesto Konsument når varje nummer av AT, om man räknar in e-tidningen, 27 000 personer. Det är en ökning med 3 000 personer jämfört med året innan. Även upplagan har ökat jämfört med 2021, från 8 100 till 8 600.

AT:s webbsajt når enligt mätningen ut till omkring 15 000 personer om dagen. Totalt ger det enligt undersökningen en nettoräckvidd för Alingsås Tidning på 39 000 personer.

Det är uppenbart att det finns ett stort intresse för lokal kvalitetsjournalistik i våra tre utgivningskommuner Alingsås, Vårgårda och Herrljunga.

Allt fler digitala läsare

Att fler och fler mediekonsumenter byter från papperstidning till digitala utgåvor är en utveckling som hela branschen sett under ett antal år. AT är inget undantag. I dagsläget är det runt 40 procent av våra prenumeranter som är helt digitala, och andelen stiger hela tiden.

Men precis som att distributionen av vår papperstidning måste fungera bättre än vad den gjort på sistone, behöver även tekniken för att ta del av AT:s digitala innehåll fungera som den ska. Och även där finns det saker som kan bli bättre.

Du som läser AT digitalt via vår nyhetsapp har säkert då och då reagerat på att du trots att du är inloggad inte kan se innehållet i en artikel. Det är en bugg som då och då dyker upp. För att komma runt den kan du testa att logga ut ur appen och sen logga in igen.

Vi jobbar för fullt med att hitta en permanent lösning på problemet. I nästa vecka är planen att AT:s sajt ska gå över till ett nytt publiceringsverktyg. Vår förhoppning är att buggen med de låsta artiklarna ska försvinna i samband med övergången.

Har du förslag på hur AT kan bli bättre? Hör gärna av dig till mig med både ris och ros.

LÄS MER:Fortsatt satsning på direktsänd lokal fotboll: ”Väldigt glada”

LÄS MER:Hemligstämplade politiker i Herrljunga

ANNONS