Suzuki – 70-åring på två hjul

Michio Suzuki ville åka och fiska och byggde därför en liten hjälpmotor till sin trampcykel. Det lade grunden till en av de fyra stora japanska mc-tillverkarna. Nu firar märket 70 år på två hjul.

ANNONS
|

LÄS MER:Världens dyraste bil har sålts – för 1,4 miljarder

Hur många hojar från Suzuki behöver man? Många – åtminstone om man frågar entusiasten John Björk. Han äger sju motorcyklar av märket, de flesta av dem veteraner med runt ett halvsekel på nacken.

– Det är en hobby. Jag är uppvuxen med japanska motorcyklar, men att det blev just Suzuki var mycket av en slump. När man väl har börjat med en äldre maskin är det lätt att det fortsätter, säger John, som är ordförande i Classic Suzuki Club Sweden.

Det var även lite av en ödets nyck att märkets skapare började med tvåhjulingar. Michio Suzuki drev en vävstolsfabrik och affärerna gick lysande, men efter andra världskriget blev bomull en bristvara. Det var dags att sadla om.

ANNONS

– Michio närmade sig pensionsåldern och ville hellre åka och fiska än att sitta på kontoret. Men han tyckte att det gick trögt att cykla till fiskestället. Då började han fundera på en hjälpmotor för att underlätta färden, berättar John.

LÄS MER:Turbo – en kraftfull historia

LÄS MER:Laddhybrid i jakt på Opels nya identitet

Tillverkningen inleddes 1952 och kraftkällan fick namnet Power Free. Den var på 36 kubik, placerades mitt i cykelramen och drev bakhjulet via en kedja. Två år senare började företaget sälja sin motorcykel Colleda och producerade snart även en egen bil.

– I samma veva slog Suzuki in på tvåtaktsmotorer. De var driftsäkra och gav bra prestanda till en låg kostnad. När märket kom till Sverige på 1960-talet körde dess hojar ifrån de engelska, säger John Björk.

Detta skedde med bland annat T20 Super Six, Suzukis första supersport-maskin, vilken följdes av ett pärlband av nya modeller. Men i mitten av 1970-talet gjorde man en felsatsning; den udda wankelmotorn blev en ekonomisk katastrof.

– Företaget räddades från konkurs av GS750, en fyrtaktare som blev en omedelbar succé. Och genom GSX-serien började Suzukis verkliga guldålder på 1980-talet.

Nu kom en strid ström av nyskapande tvåhjulingar. Från den djärva muskelmaskinen Katana och allroundhojen ”Dr Big” till den tongivande glidaren Intruder och streetfajtern B-King. Den senare hade en extrem look, som tagen från en tecknad japansk film.

På senare år har Suzuki dock hållit en lägre profil. Några banbrytande modeller har inte synts till men däremot har man gjort en modern version av Katana. Och så sent som i år kom en ny tolkning av höghastighetsmissilen Hayabusa.

Men det är förstås ändå något visst med ekipagen från förr.

– Tvåtakt ger en viss lukt och känsla. Jag får många reaktioner när jag stannar till med någon av mina hojar. Folk kommer fram och pratar och barn vill uppleva hur det är när jag startar den, säger John Björk.

LÄS MER:Första elbilen från Xpeng – en besvikelse

LÄS MER:Japansk suv med lyxiga ambitioner

ANNONS