Ariya är en el-nykomling för finsmakare

I den hårt konkurrensutsatta klassen med elektrifierade mellansuvar utmärker sig Ariya genom något så oväntat som design och materialval i toppklass. Men smakar det så kostar det.

ANNONS
|

LÄS MER:Körglad och kul elbil med lång räckvidd

Vem hade trott att Nissans nya elbil skulle känns lyxigare än konkurrenternas alternativ? För tolv år sedan när Tesla ännu låg i sin linda, hade den japanska tillverkaren en närmast unik position på elbilsmarknaden, med elbilen Leaf. Sedan dess har det varit ganska tyst.

Nissan är inte det bilmärke man i första hand förknippar med emotionell körning – och i Leaf var styrningen vevig och kvalitetskänslan inte kul. Vi får bara möjlighet att testa Ariya på en racerbana i Spanien, men nog har man gjort en helomvändning. Ingenjörerna har skruvat upp motståndet och precisionen i styrningen – tyngre styrningar är för övrigt en genomgående trend i bilvärlden nu, liksom coupésilhuetter. Även det senare bockar Ariya av.

ANNONS

LÄS MER:120 år av kultförklarade lyxåk

Vi provkör den framhjulsdrivna versionen som har 218 hästkrafter. Bilen är kommunikativ, det vill säga att man får en känsla för vad den gör och var den befinner sig på vägbanan. Den känns ”lätt i bakändan” på ett sätt som gör att man även kan få den framhjulsdrivna versionen att sladda lite i kurvorna.

Storleksmässigt ligger den nära Skoda Enyaq och Volkswagen ID.4. Men prismässigt får vi nog räkna med att denna smakar lite mer. Priserna är inte officiella än, men det räcker med att titta och känna på bilen.

Designen har långa, svepande former och på insidan får jag lyxbilsvibbar. Den främre mittkonsolen går att skjuta framåt och bakåt som en mobil bardisk och under infotainmentskärmen finns ett extra handskfack som fälls ut elektroniskt som en liten serveringsbricka.

LÄS MER:Aiways har stressat fram sin första elbil

Knapparna är, precis som i BMW:s flaggskeppsmodell iX, integrerade i den träliknande ytan och har dessutom riktigt bra pekrespons. Dörrsidor och mysbelysning har diffuserats med det karaktäristiska rislampinspirerade mönstret som man ser överallt i Japan.

Även om vi i Sverige av praktiska skäl använder gummimattor på golvet känns det ändå värt att nämna att textilmattornas fibrer i Ariya är både fluffigare och längre än vad som är brukligt i bilvärlden. Det säger något om ambitionerna. Däremot känner företaget ingen stress över att fasa ut förbränningsmotorerna i Europa. Många biltillverkare har satt ett slutdatum runt 2030, men Nissan kommer fortsätta att sälja hybrider även efter det.

LÄS MER:Förhandstitt på nya häftiga folkabussen

Det finns inga svenska priser än, men i Norge kostar Ariya i grundutförandet drygt tio procent mer än en Volkswagen ID.4. Väljer man däremot en fullutrustad variant blir Ariya i stället fem procent billigare än en ID.4 med motsvarande utrustning.

Bilen har inte fått ta del av den senaste tekniken som finns i Renault/Nissan-koncernen. Infotainmentsystemet från Google, som systerbilen Renault Mégane e-tech redan har, lanseras längre fram. Däremot finns viktiga saker som luftvärmepump, förvärmning av batteriet och möjlighet att planera sina laddstopp via navigationen.

Om du tycker att detaljer, materialval, känsla och design är viktiga så kan det vara värt att ta sig en närmare titt på Ariya. Prioriterar du däremot snabba laddtider är Kia, Tesla eller Hyundai fortfarande snäppet vassare.

NISSAN ARIYA

Grundpris: Inte fastställt, men mellan 500 000 och 700 000 kronor innan miljöbonus.

Förbrukning: 18,6 kWh/mil.

Räckvidd på el: Cirka 36 mil med 63 kwh-batteriet och 50 mil med 87 kwh-batteriet.

Motor: En elmotor på framaxeln.

Max effekt: 218 hk.

Max vridmoment: 300 Nm.

Kraftöverföring: Enstegad växellåda, framhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 63 kWh netto.

AC-laddning 0-100 procent 7,4 kW: Cirka 10 timmar.

Snabbladdning 10-80 procent (130 kW): Cirka 31 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: Ingen uppgift.

Längd/bredd/höjd: 4,59/1,85/1,65 meter.

Bagageutrymme: 468 liter (415 i den fyrhjulsdrivna)

0–100 km/tim: 7,5 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

Dragvikt: FWD: 750/ AWD 1 500 kilo.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Det finns två framhjulsdrivna alternativ med batteri på 63 eller 87 kilowattimmar som ger en räckvidd på 36-50 mil. Samt en fyrhjulsdriven version med det stora batteriet som kommer drygt 46 mil. Det finns ytterligare en värstingversion, Performance, som inte kommer att säljas i Europa.

Ekonomi +++ (3/5)

I Norge kostar Ariya lite mer än Volkswagen ID.4 i basutförandet men är å andra sidan något billigare i den högsta utrustningsnivån. 5-årig nybilsgaranti eller 100 000 kilometer. Batterikapacitetsgaranti på minimum 70 procent gäller i 8 år eller 160 000 kilometer.

Miljö ++++ (4/5)

Inga lokala utsläpp, men ett medelstort batteri, som kräver mycket resurser i anspråk, ger inte högsta miljöbetyg.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Efter att ha kört bilen på nylagd asfalt på en racerbana kan jag inte uttala mig om hur den hanterar broskarvar, trottoarkanter och potthål. Men Ariya känns harmonisk, välbalanserad och kul. Styrningen har tagit ett rejält kliv i rätt riktning och fjädringen upplevs åt det fastare hållet.

Säkerhet ++++ (4/5)

Bilen genomgår just nu krocktester. Allt annat än högsta betyg vore förvånande.

Helhet ++++ (4/5)

Valet för den som gillar det vackra och värdesätter fina materialval – där sticker man ut i klassen, som fullkomligt myllrar av alternativ. Trots att man har ett större batteri än Enyaq och ID.4 så är räckvidden aningen kortare. Däremot är laddtiden och utrymmena ungefär likvärdiga.

LÄS MER:Laddad Audi Q5 med rundare rumpa

ANNONS