Snål bensinare i väntan på elbil?

I väntan på att den miljövänligare tekniken ska bli ekonomiskt tillgänglig för folk med normala inkomster kanske detta är ett alternativ? Motorn i nya Seat Arona drivs visserligen med bensin men har bara tre cylindrar och drar dryga halvlitern per mil.

ANNONS
|

LÄS MER:Kia Sportage är mycket bil för pengarna

Den svenska normalbilisten kör 1 200 mil om året och även om bensinpriset skenar ytterligare kan det vara svårt för en medelinkomsttagare att välja en merkostnad på i runda tal 200 000 kronor för att få sin nya bil med eldrift. Trots att driftkostnaderna är lägre.

Seat Arona Eco TSI med 1,0-liters bensinmotor kostar 230 900 kronor, medan det eldrivna koncernsyskonet VW ID.3 har en prislapp på 444 900 kronor – nästan dubbelt upp.

Ska vi tro branschorganisationen Bil Sweden så är priserna på elbilar nere på mera "normala nivåer" runt 2025, så till nästa bilbyte kanske det blir enklare att ta ställning.

LÄS MER:Ett andra ansiktslyft gav XC60 ny styrka

Seat Arona debuterade 2017 och blev snabbt en av hörnstenarna i den spanska tillverkarens modellprogram. Den byggs på samma plattform som VW T-Cross och finns med samma motoralternativ. I testbilen sitter alltså en trecylindrig maskin som ger 110 hästkrafter och gör ett bra jobb för 0,6 liter milen. Framför allt funkar den nu perfekt ihop med den sjustegade dubbelkopplingsväxellådan. Så har det inte alltid varit.

ANNONS

Trampar du till på gaspedalen morrar motorn lite småtrevligt, annars hör man förvånansvärt lite från maskinrummet.

Det är lätt att hitta rätt bland knapparna i ratten och symbolerna på pekskärmen. Den sistnämnda har flyttats upp och blivit lättare att överblicka. Däremot har Seat avstått från den smala peklist till klimatanläggning och radiovolym som övriga årsbarn från VW-familjen har fått. De vanliga konventionella kontrollknapparna finns alltså kvar. Tack för det.

LÄS MER:Sunes gröna bubbla rullar igen

Användaren kan nu även interagera med de nya infotainmentsystemen genom att helt enkelt ropa ”hola, hola!” Sedan går det bra att ge kommandon på svenska.

Nya Arona är också försedd med integrerat e-simkort och kan vid ett nödläge larma 112 helt automatiskt och även lämna viktiga uppgifter till räddningstjänsten, om bland annat bilens position och färg och hur många passagerare som är med.

Sittkomforten går inte att påverka så mycket, men man har det hyggligt bra i stolarna och även bra runt om-sikt. Lite trångt nere vid golvet för den som sitter bak, men annars är det gott med utrymmen.

Köregenskaperna är neutrala och förutsägbara och styrningen hänger med även vid lite provokativ körning. Men är den kul att ratta? Nja, körglädje har väl inte varit prio ett för chassikonstruktörerna och det är väl, ärligt talat, inte heller prio ett för de flesta bilköpare.

Arona byggs hos Sociedad Española de Automóviles de Turismo (Seat) i Martorell i spanska Katalonien och är designad av Alejandro Mesonero-Romanos. Men varifrån har man lånat namnet? Från floden Arona i Lettland, staden Arona i Piemonte i Italien eller Arona i Pennsylvania i USA? Inget av det, utan från Arona på Teneriffa förstås.

LÄS MER:VW Taigo snarare trygg än sportig

SEAT ARONA 1,0 ECO TSI

Grundpris: 230 900 kronor.

Förbrukning: 0,61 liter bensin/milen (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 138 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 60 mg/km (WLTP).

Motor: 1,0-liters bensin, 3 cylindrar, turbo.

Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkoppling, framhjulsdriven.

Skatt: 5 696 kronor.

Max effekt: 110 hk vid 5 500–6 000 varv/min.

Max vridmoment: 200 Nm vid 2 000–3 500 varv/min.

Tjänstevikt: 1 283 kilo.

Max släpvagnsvikt: 1 100 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,15/1,78/1,53 meter.

Bagageutrymme: 400–1 280 liter.

Acceleration 0–100 km/t: 10,8 sekunder.

Toppfart: 190 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ (4 av 5)

Trecylindrig 1,0-liters bensinmotor (999 cc) med turbo, som morrar småtrevligt vid acceleration och dessutom synkar perfekt med den sjustegade dubbelkopplingsväxellådan. Ingen raket precis, men har lätt att hänga med i dagens trafikrytm.

Ekonomi ++++ (4 av 5)

Det finns en billigare version med 95 hästar och manuell växellåda men jämfört med kusinerna från moderbolaget VW håller Seat en genomgående lägre prisnivå. Mycket bil för pengarna och statusen på begagnatmarknaden har stigit.

Miljö +++ (3 av 5)

Med bensin i tanken blir det här förstås ingen miljöbil, men den är snål på bränsle om du avstår från det spanska temperamentet bakom ratten. Då stämmer också förbrukningssiffrorna rätt väl med fabriksuppgifterna, vilket inte är så vanligt så här års.

Köregenskaper +++ (3 av 5)

Byggd på samma plattform och med samma drivlina som VW T-Cross. Inte jätterolig att ratta men köregenskaperna är något spänstigare än hos den tyska kusinen. Trots vinterdäcken.

Säkerhet (4 (5)

Fick maximala fem stjärnor vid Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest men man anmärker på att de främre fönsterstolparna kan ge allvarliga skador vid kollision med oskyddad trafikant. De flesta viktiga säkerhetssystem är standard. Stabil och följsam även i pressade situationer.

Helhet ++++ (4 av 5)

Den här uppdaterade versionen av Seat Arona har förfinats ytterligare och blivit en bästsäljare för det spanska märket. Den lilla trecylindriga motorn gör ett bra jobb tillsammans med dubbelkopplingsväxellådan. Hög säkerhetsstandard.

LÄS MER:En "brunbjörn" med fokus på säkerheten

LÄS MER:Hundra år i bilisternas tjänst

LÄS MER:Skön laddhybrid – men kort färd på el

LÄS MER:En positiv överraskning – men packa lätt

ANNONS